Tips Elak Anemia ketika Hamil untuk ibu yg selalu kene marah dgn nurse akibat HB Rendah.

Assalamualaikum semua.....

Harinie nk cite pasal Anemia pada wanita yg tgh Hamil..ermmm Alhamdulillah sy tak pernah kena dan harap dijauhkan ketika mengandung nanti.

Ibu -Ibu tahu kah bahawa jika dibiarkan Anemia ini berlarutan sepanjang Kehamilan boleh menyebabkan beberapa komplikasi terhadap ibu dan bayi dalam kandungan?? Bahaya jika Ibu ambil ringan.


Anemia atau kurang darah juga merupakan satu masalah penyakit terutama di kalangan ibu hamil. Gejala ini sangat mudah dikesan berdasarkan fizikal ibu sendiri. Antara yang mudah dikesan iaitu warna kelopak mata yang pucat, kerap berasa letih dan sukar fokus pada sesuatu.

Bagaimanapun sekiranya gejala anemia semakin teruk, ia akan diikuti dengan gejala rambut gugur, nafas pendek, kuku cekung seperti sudu, sukar menelan sehingga kepekaan terhadap jangkitan meningkat.

Jika doktor mengesan gejala ini di kalangan ibu hamil, mereka disarankan membuat pemeriksaan hb melalui ujian darah. Apabila kadar hemoglobin kurang daripada 11g/dl, doktor biasanya menyarankan pemeriksaan darah lanjutan termasuk  siasatan kemungkinan ada penyakit lain yang mungkin menjadi penyebab.

Ini bagi memudahkan doktor menyesuaikan jenis rawatan dan faktor terjadinya anemia kepada ibu tersebut.

*Apabila anemia berlaku akibat kekurangan protein, ibu perlu meningkatkan pengambilan makanan yang mengandungi protein seperti telur, ikan, daging, ayam, makanan laut dan susu.

*Apabila anemia berlaku akibat kekurangan asid folat atau zat besi, maka pemberian suplemen perlu dilakukan dengan pengawasan daripada doktor anda. Keperluan harian zat besi dan asid folat ketika hamil meningkat dua kali ganda berbanding sebelum hamil. Oleh itu doktor menyarankan keperluan itu dipenuhi dengan pemakanan atau suplemen.

Jika pemberian suplemen masih tidak mampu memenuhi keperluan zat yang berkurangan, maka rawatan memberi zat besi ata asid folat intravena atau tranfusi perlu dilakukan dengan pengawasan ketat daripada doktor sakit puan anda.

Tips /Cara Untuk Mengelak Anemia ketika Hamil
Secara asasnya, pemakanan harian seimbang iaitu yang cukup sukatan sayur dan sumber protein. Ia penting kerana pemakanan yang seimbang mampu mengatasi masalah kekurangan darah. Maknanya, seseorang itu akan dapat zat besi, vitamin B12 dan folat mencukupi. Seterusnya, pengambilan zat besi. Zat besi boleh diperoleh daripada sayur-sayuran hijau (juga kaya dengan folat), daging merah dan organ (seperti hati).
 
Haa...suplemen tu penting jgk kan..sy dekat sini nak saran kan sgt2 pada kaum2 ibu yg hamil yg mana telah alami Anemia nie atau tekanan darah rendah (HBlow) mengambil VITALEA Shaklee kerana ia mmg sgt2 membantu tahap kesihatan, tekanan darah sewaktu kita mengandung.

Kita dengar cerita kakak garang nie buat ape setiap kali dia mengandung supaya tak masuk ward lagi.


Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.

Saya juga sarankan agar ibu-ibu yg mengandung amalkan Set Ibu Hamil Shaklee untuk kesihatan Ibu dan bayi dalam kandungan.

Jom Share pengalaman semasa mengandung ibu-ibu di ruang komen..:)

Hubungi no tertera untuk harga terbaik supplement serta konsultasi secara percuma.
Nama FB : Norhayati Ismail
Email : yattisma@gmail.com
Shaklee Id : 1003021
Sms/Whatsapp : 0107628163

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers


up