Beri Susu Perahan Menggunakan Cup (cup feeding)

Salam semua...Salam 1 Malaysia..

Bonda baru je sampai office..tiba-tiba teringatkn si kecil Muhammad Harraz Rizqi, masih tidur lagi kah..atau menangis mahu susu kah???...masih ingat tak cerita bonda tentang Rizqi tak nak minum susu Botol? ok...nie yang bonda nak share hari nie tentang pemberian susu perahan menggunakan cup..lebih mudah kita istilah kan sebagai cup feeding.

Ini adalah lebih mudah bagi mengantikan botol sekiranya bayi - bayi anda tidak mahu menggunakan botol susu. Sekurang-kurangnya bayi masih lagi mendapat khasiat susu dan tidak menahan lapar ketika anda semua pergi kerja.



Beberapa panduan ini mungkin boleh membantu ibu buat pertama kali:

1) Perhatikan cues baby dan tanda dia bersedia utk menyusu -isikan cawan kecil (sippy cup) dengan 1 oz susu perahan (EBM)
2) Bedungkan bayi dengan kain bedung utk mengelakkan tangan bayi bergerak dan terkena cawan.
3) Posisikan bayi pada posisi tegak (upright) dengan tangan di belakang leher bayi. Pastikan posisi selesa utk bayi.
4) Condongkan cawan ke bibir bayi dan biarkan bayi menjilat sendiri susu dengan lidahnya (seperti kucing menjilat susu – dont be offense, saya tak bermaksud samakan bayi dengan kucing – situasi nya lebih kurang begitu)
5) Pastikan bayi menelan susu perahan dan jangan sesekali tuang susu ke dalam mulut bayi.
6) Maintain posisi cawan walaupun bayi berhenti seketika dan bila bayi sudah kenyang, dia akan memusingkan kepalanya tanda dia sudah tidak mahu. Maka harus berhenti dan burp kan bayi anda.


 Walaupun jumlah oz yang Rizqi minum agak sikit berbanding DF...Rizqi tetap dapat khasiat susu ibu..tgklah dia yang berketak- ketak tu...:)

Walaubagaimanapun bonda tetap bersabar semasa beri Rizqi susu mnggunakan cup, yelahkan semuanya kene ambil masa. Jangan tergopoh gapah...bayi tidak mudah belajar tetapi lama kelamaan mereka akan pandai..so kita enjoy sahaja semasa beri anak- anak susu.

Pada siang hari bonda serahkan tugas kepada makodah untuk ajar Rizqi minum susu mnggunakan cup atau syringe (picagari) pula...Alhamdulillah..Makodah bukan jenis yang cepat melatah, bersyukur kerana makodah sangat memahami...:)



Harap dengan perkongsian bonda harinie dapat membantu ibu - ibu yang menghadapi masalahyang sama seperti bonda..

Tips dari SaraKids

ANDA INGINKAN VITAMIN SEMULAJADI AYUH HUBUNGI BONDA SEKARANG!!!

 BONDA Atie
SID SHAKLEE
0107628163
Area : Subang U5, Ara Damansara, Sg Buloh Sunway Damansara.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers


up